Den svenska statskassan tillhör de svenska medborgarna

7 Dec

Bild

Kan man gå in i en bank där man inte är kund och begära ett större uttag i hundratusen-kronors eller miljon-klassen; dessutom utan att uppvisa pass eller id-handling? ”Begära” kanske – men tror ni de hade beviljat uttaget? Varför inte?

Omsätt denna liknelse till svensk flyktingmottagning. Många gånger tar Sverige emot personer som inte uppvisar pass/id-handlingar (fler än 90% av de som söker asyl saknar pass/id-handling). Trots att personerna saknar svenskt medborgarskap och pass/id-handlingar, förväntar de sig att få sin försörjning och framtid tryggad i vårt land. Många av dem är vårdkrävande och upptar stora resurser från vård och omsorg, o.s.v.

Svensk ekonomi tillhör de svenska medborgarna. Man kan inte kräva av en bank att den skall dela ut pengar till vem som helst: Är man påstridig tillkallar de polis för eventuell vidare transport till arrestcellen eller psykiatrisk avdelning. Skattepengarna som betalats in till det svenska samhället tillhör inte hela världen. Sverige kan inte vara hela världens sjukhus och socialkontor. Resurserna är begränsade. Dessutom har vi en statsskuld som överstiger tolvhundra miljarder.

Text: Ulf Möller.

Svensk statsskuld i realtid: http://statsskuld.se/

2 svar to “Den svenska statskassan tillhör de svenska medborgarna”

  1. Timothy Jobe maj 27, 2014 den 9:19 f m #

    Vårt land? Så du tror att de här e ditt land? Jag ska säga sanningens ord här nu. Å beroende på din evolution i medvetande å själ å mental å empatisk förståelse som fattar du exakt vad jag kommer å syfta på. Det här landet är inte ditt eller mitt MEN paradoxen är att det är vårat. Vem å vårat? Vi människor. Den här planeten är inte nån som kan äga. Å att vi gått me på denna lögn så länge attt vi helt tror att vi är svenskar eller muslimer eller nån annan ideuppfatnning om vad ni tror ni är. Den här jorden är våran å människorna är våra syskon. Om inte du kan fatta att om vi inte tar hand om helheten å varandra så kommer krig ALDRIG å jag menar ALDRIG att upphöra. Å du tror att invandring har me problemet å göra? Det är en effekt av den egentliga orsaken till vad som är problemet. Först å främst innan jag går in på problemet i sin fysiska form. Kan du kolla dig i spegeln. Allt skit all lycka all glädje all misär du tror är utanför världen. Är den bilden du ser där. Den figuren. Jag insåg d relativt tidigt å kunnat jobba me mig själv succesivt. Men att gnälla på invandring pga att vi inte har tom ekonomi e e som att gnälla på moppen för att golvet inte blir rent. Det är dom som sitter å tar beslut som är ansvariga. Å NEJ inte politkerna. Dom är ditsatta för att ni ska tro att ni har nåt å säga till om. Och ditsatta för att skapa mer seperation i form av parter vi kallar partier. Å dessa partier kommer (å sanna mina ord) ALDRIG att vara lösningen på nåt av våra samhällsproblem idag. Och historien talar för sig självt i detta ända mål. Så vakna upp till verkligheten om ni verkligen vill ha en förändring. MEN den förändringen måste inkludera NATUR DJUR å ALLA människor annars är de inte relevant. Och det är den öppenbara självklara sanningen. Tar du inte hand om helheten så blir d delheter å i våran verklighet har dessa delheter blivit partier. Jag är folkpartist då jag är med folket. Jag är oxå sverigedemokrat för att jag bor i sverige å nånstans tror på demokrati (sån vi aldrig upplevt) Jag är social demokrat (jag är social å bryr mig om d sociala. Jag är vänster partist för jag har både höger å vänster i mig. Jag är moderat Ocj allla partier ni är men jag är inte för den saken skull en del av nån av dom för dom tjänar bara en del å jag vill bli hel å vill se mina brödrer å systrar hela å därmed avsluta partierna ❤

    • håkan maj 30, 2014 den 3:35 e m #

      I den perfektaste av världar, så skulle vi kunna leva som du skriver. Men just nu och förmodligen så länge det finns pengar i världen, så kommer din perfekta dröm aldrig att fungera. Sverige är ett land med gränser och en egen ekonomi som svenska folket i generation efter generation byggt upp, så att genomföra ett så pass stort experiment du talar om, skulle förmodligen ta hundratals år att genomföra, om det ens är genomförbart vill säga. För att du ens ska lyckas göra en så pass gigantisk förändring, måste du få alla människor att tänka lika, jag säger bara lycka till med det. Ta bara religonen som exempel, det kommer alltid att finnas religoner som anser sig överlägsen en annan religon, så redan där blir det motsättningar. Sen hur gör man men alla pengar, hur ska man få alla världens länder att släppa mina pengar tänket, fråga vilka som helst om dom skulle vilja del sina pengar med tex sin granne, lycka till att få alla med dig om det. Men jag håller med dig att visst skulle kanske världen bli bättre, men jag är tveksam. Drömma ska man annars dör man och det är vetenskapligt bevisat, men för den skull kanske man bara ska låta vissa drömmar bara vara just drömmar.

Kommentera

