Låt inte oro och rädsla styra ditt liv

8 Jan

NOT AFRAID

Efter gårdagens terrorattentat mot tidskriften Charlie Hebdos redaktionsmedlemmar där minst 12 personer mördades, ställer jag frågan:

När kommer dessa blodtörstiga galningar att ge sig på sådana som mig som har en öppen facebooksida och en blogg där jag så gott som dagligen framför min kritik mot islam? Kanske jag finns med långt ner på en dödslista?

Inte för att jag känner mig rädd, men jag tycker detta är en fråga vi alla bör ställa oss. Det är inte osannolikt att vi som kritiserar islam offentligt är uppsatta på en dödslista. Vore snarare märkligt om vi inte är det.

Om du liksom jag skriver och postar islamkritiska texter, bilder och filmer offentligt, så gör du egentligen samma sak som de mördade personerna gjorde. Varför skulle inte dessa blodtörstiga galningar också vilja ta livet av mig, dig och alla andra som avskyr och kritiserar islam?

En kontrollerad rädsla eller oro, är naturligt. Men jag tänker inte låta islamisterna och rädslan diktera villkoren för mitt liv. Jag är född och uppvuxen i ett ett samhälle där man har fått yttra sig fritt utan risk för att förlora sitt liv. På senare år har detta ändrats. Tänker bland annat på Lars Vilks. Jag tänker inte låta demokratins och yttrandefrihetens fiender vinna utan strid. Det bästa sättet att strida mot dem i dagsläget är att fortsätta nyttja yttrandefriheten – helst i ännu högre grad än hittills. Trycket mot våldsbejakande galningar måste bli större och samhället måste få en hårdare attityd mot islamism. Daltandet håller inte.

Exempelvis är det skrämmande att det är hundratals svenska medborgare nere i Syrien och Irak som våldtar, mördar och lemlästar. De kan som regel sedan återvända till Sverige helt utan konsekvenser. Svenska politiker talar om ”terapi och coacning” för ”dessa stackars unga människor”. Jag menar att mördare skall straffas och att ”terapi och coacning” knappast biter på blodtörstiga islamister. Det måste få ett slut!

Text: Ulf Möller

Bild: Demonstranter i Place de la République i centrala Paris 2015-01-07 Foto: Heathcliff O’Malley / The Telegraph

Läs: ”´IS-propagandister: Danmark står på tur”

Läs: ”Attacken hyllas av jihadister”

Läs:” Tiotusentals i spontana demonstrationer mot muslimsk terror”

Lyssna: ”CNS news best 4 minutes speech ever”

Lyssna: ”Forskare vid Försvarshögskolan kritisk till svensk flathet”

Kommentera

