Skall intolerans bemötas med tolerans och tystnad ?

11 Jun

strusen och islam

Den 7 januari 2015 mördades tolv personer och elva skadades då två muslimska psykopater attackerade tidskriften Charlie Hebdos redaktion.

Det är nu mindre än ett halvår sen. Dagarna efter dådet hölls stora manifestationer och det skrevs mycket i media.

Är det fler än jag som tycker att den efterföljande diskussionen ebbade ut relativt snabbt och att den tystnad vi ser idag i media gällande terrordådet faktiskt i sig är oroväckande?

Är ett terrorbrott bara intressant för media då de kan göra stora rubriker på en dagsfärsk händelse? Borde inte media i högre utsträckning även publicera texter med infallsvinklar som bidrar till eftertanke, orsaks- och konsekvensanalys? Kanske inte är helt rätt ord jag använder för att beskriva vad jag menar, men jag tror ni förstår hur jag menar.

Jag saknar en ärlig och öppen debatt gällande terror, islam och de frågor som tar upp problematik knutet till en stor asylinvandring. ”Debatten” och ”diskussionen” finns – men den är varken öppen eller ärlig.

Jag saknar den efterföljande debatten om terrordådet mot Charlie Hebdos redaktion och tycker mig inte ha sett att media publicera texter som sammanfattat och dragit slutsatser från terrordådet.

Innebär det att vi inte vet hur vi skall tänka, tycka och skriva – eller har vi blivit rädda för att uttrycka vad vi egentligen tycker? Har terrorn blivit en del av vardagen och därför hinner vi inte sammanfatta, eftertänka och dra slutsatser efter varje enskild händelse?

Jag anser att media i sig bär en del av skulden till att dessa terrordåd skedde. Media har inte varit tillräckligt tydliga i sitt ställningstagande för yttrandefrihet, rättvisa och demokrati när invandrade extremister och deras världsbild knackar på dörren till Europa och släppts in. Istället uppmanar media oss vanliga medborgare att ”gilla olika” och vara toleranta mot islam som är en religion med klart fascistoida drag.

Vad säger islam om yttrandefrihet, demokrati, könsjämställdhet och homosexuellas likaberättigande? Vad säger islam om terror mot och att döda icke-muslimer? Om du påstår det inte är några problem, så har du inte ens en grundläggande kunskap om islam.

Text: Ulf Möller

http://sv.wikipedia.org/wiki/Attentatet_mot_Charlie_Hebdo

Kommentera

