Brinnande förorter i Tyskland?

4 Okt

Stenregn-

Ofta läser jag om brinnande förorter, kravaller och upplopp i Sverige och Frankrike.

Varför läser jag inte lika ofta om samma typ av problem i Tyskland eller har jag missat nåt? Tyskland är trots allt det land i EU som har flest invånare.

Mörkar svensk och kanske även utländsk media problemen i Tyskland? Det tror inte jag.

Proportionellt sett till invånarantalet jämfört med Sverige, borde Tyskland ha minst åtta gånger fler upplopp, kravaller och brinnande förorter än Sverige. En sökning på google om brinnande förorter, upplopp och kravaller ger flest resultat från Frankrike och Sverige trots att jag tydligt angett Tyskland i sökningen.

Påstår inte att det inte finns många och allvarliga problem även i Tyskland – inte minst kopplade till en stor asylinvandring, men det verkar inte som att tyska polisen och tyska myndigheterna helt har tappat kontrollen på samma sätt som i exempelvis Sverige och Frankrike. Kanske jag har fel?

Text: Ulf Möller

Bild: STENREGN. Maskerade stenkastare tog över den fredliga demonstrationen i Rostock och startade våldsamma kravaller 2007.

Kommentera

