Varför engagerade sig statsminister Löfven så snabbt denna gång?

22 Okt

 2015-10-22-15-46-03_lofven_trollhattan1

Varför engagerade sig statsminister Löfven så snabbt denna gång och reste ner till Trollhättan och skolan, när han inte visade nåt som helst intresse för att närvara eller uttala sig offentligt då en galning dödade två personer på ett Ikea-varuhus den 10 augusti i år? (Bara för att nämna ett exempel).

Gör Löfven skillnad på mord och mord? Var det inte många personer, exempelvis personal och barn som med sina föräldrar bevittnade och befann sig på Ikea-varuhuset den tid morden begicks? Varför brydde sig inte statsministern om deras upplevelser och eventuella trauman?

Ikea-mordens offer och de som bevittnat den avskyvärda händelsen var inte ens värda ett uttalande från statsministern i tv eller radio. Eller kan det ha varit så att jag totalt missat statsministerns offentliga uttalanden och besök på Ikea-varuhuset, trots att jag tycker att jag följde nyhetsrapporteringen hyfsat bra dagarna kring mordet? Kan vara så, men jag tvivlar starkt på det.

Observera att jag inte har någon egen förklaring utan bara känner mig förvirrad eftersom statsministern tydligen agerar så olika beroende på vem offren och/eller mördarna är. Kan det bero på att barn var inblandade denna gång? Fanns det inga barn på Ikea-varuhuset under öppettid den aktuella dagen?

Innebär detta i så fall att vi får se Löfven engagera sig, uttala sig och komma på besök varje gång barn är mordoffer eller blir utsatta för våld?

I SVT nyheters text används bland annat uttrycket ”Attack mot hela Sverige”.

Kan någon minnas att liknande uttryck användes när etablerad gammelmedia rapporterade om Ikea-morden?

Om inte: Varför ansågs inte Ikea-morden vara en ”Attack mot hela Sverige”? Är det någon som kan förklara för mig på ett någorlunda enkelt sätt så jag förstår eller som kan presentera en teori?

Uppdatering: Måndagen den 10 augusti 2015, dagen då Ikea-morden skedde, befann sig Löfven i Västerås – samma stad som morden skedde i. 

Text: Ulf Möller

Lyssna, ”IKEA – Var fanns Löfvén”:

12019921_10204919567019463_1669529729491626291_n

12109244_1245342108825429_4955088376061058184_n
2 svar to “Varför engagerade sig statsminister Löfven så snabbt denna gång?”

  1. Micke oktober 23, 2015 den 3:07 e m #

    Tror inte du kommer få ett bra svar. De är som du skriver, det är skillnad på vem/vilka som är inblandade. får en känsla att de spelar roll om vilket ursprung människorna har.

    • Matilde oktober 24, 2015 den 10:35 e m #

      Jag bor nära Ikea. Jag är rädd att gå ditt nu, jag undviker detta.. Undrar varför Ikea mördet har inte tagit på allvar som Trollhetan.. Är Svenkar inte värda..!! Vad är skillnad !! Båda har hjort irreparabel fel.., jag ät Spansk och undrar varför svenskarna har samma uppmärksamhet .. Det är deras land..Var är för skilnad för Lovgren..,😢😢😢😢

Kommentera

