Är alla som bor i Sverige svenskar?

5 Feb

Eftersom vissa tycks mena att man blir svensk från den sekund man träder över svensk gräns, så undrar jag:

Är född i Skåne, men har sedan våren 2015 varit bosatt i Halland. Är jag nu ”hallänning” trots att jag fortfarande snackar skånska och fortfarande identifierar mig som skåning? Min folkbokföring, visar ju att jag är ”hallänning” och då är det väl det som gäller? 😉

Vad jag vill få sagt, är:

Du blir inte svensk bara för att du passerar den svenska gränsen eller får ett svenskt uppehållstillstånd eller svenskt medborgarskap.

De flesta personer med utländsk bakgrund kallar sig sannolikt inte själva för ”svenskar”, utan snarare ”turk med svenskt medborgarskap”, ”grek med svenskt medborgarskap”, ”kurd med svenskt medborgarskap” osv.

De som påstår att ett medborgarskap avgör vilken etnicitet och kultur man tillhör, har fortfarande inte svarat på mina frågor:

Hur kan exempelvis en sam eller kurd, kalla sig ”sam” eller ”kurd”, när de bevisligen saknar eget land med eget medborgarskap?

Vad kallar ni en person som har flera medborgarskap? Är en person som har både turkiskt och svenskt medborgarskap ”halvsvensk”, trots att den är född av turkiska föräldrar? Eller kanske rent utav, enligt er: helsvensk? Varför kallar sig då personen själv för ”turk”?

”Svensk” är inte samma sak som ”person med svenskt medborgarskap” eller ”person med svenskt uppehållstillstånd”. Har inget problem med att exempelvis greker eller danskar bor i Sverige. Men försök du som förespråkar massinvandring, islamisering och ”mångkultur”, att övertyga en grek eller dansk som bor i Sverige att han eller hon egentligen är ”svensk”. Lycka till 😉

 

Senast idag (2016-02-05), hörde jag någon som sa: ”Det var en riktig skåning”, efter att jag hade samtalat med dem. Hade den fel? Egentligen är jag ”hallänning”?

Text: Ulf Möller
wpid-20130226_212903
4 svar to “Är alla som bor i Sverige svenskar?”

  1. asatemplet februari 5, 2016 den 3:50 e m #

    Svenskarna är den svensktalande delen av den germanska folkstammen.

  2. Bhoman februari 5, 2016 den 4:10 e m #

    En enkel regel : Är du Svensk medborgare och kan bli dömd för hets mot folkgrupp , då är du Svensk . Så länge du inte kan dömas för hets mot folkgrupp , så länge är du inte Svensk .

  3. Dag februari 5, 2016 den 4:57 e m #

    Jolly good lad

  4. Dag februari 5, 2016 den 4:58 e m #

    Jolly good lad …

Kommentera

