”Alla människors lika värde”?

5 Mar

Har ställt denna fråga många gånger och har fortfarande inte fått något vettigt svar eller förklaring från de som förespråkar ”Alla människors lika värde”:

På vilket sätt menar ni som förespråkar ”Alla människors lika värde”, att massmördare,  våldtäktsmän och andra ondskefulla och vidriga individer är värda ”lika mycket” som en laglydig, skötsam och trevlig individ?

På vilket sätt är exempelvis en massmördare, enligt er, värd mer än ett djur eller en växt, eller mer värd än ett lik eller hundskit för den delen? För ni säger ju: ”Alla människors lika värde” – inte exempelvis ”Alla levande varelsers lika värde” eller ”Allt existerande likas värde”?

För mig är en våldtäktsman eller massmördare värd mindre än en hundskit. En laglydig, skötsam och trevlig person är värd mycket mer för mig. Anser jag är djurvän och djur är mer värda än dessa vidriga människor. Till och med lik är mer värda.

Att ni som förespråkar ”Alla människors lika värde” anser att ondskefulla människor som mördar och våldtar, är mer värda än djur eller lika mycket värda som exempelvis en laglydig, trevlig, intelligent och skötsam kirurg vars ingrepp räddar livet på människor, säger mycket om vilken människosyn ni har.

Er människosyn är vidrig.

Respekt är något man förtjänar. De som beter sig illa och respektlöst är inte värda min respekt och jag anser inte de är lika mycket värda som de som beter sig på ett normalt sätt.

Text: Ulf Möller.

Lyssna: Granskning Sverige – Är alla lika värda?!

Läs: Mantrat om ’allas lika värde’ är en felöversättning

dignity-road-sign-247aed

3 svar to “”Alla människors lika värde”?”

  1. Kjell Rilbe mars 6, 2016 den 6:54 f m #

    Din världsbild är extremt svartvit och överförenklad.

    För det första kan man vara både en kirurg som räddar liv och massmördare. Samtidigt. Dvs. både ”ond” och ”god”.

    För det andra är detta inte något man ”är” utan något man ”gör”. Det rör sig om handlingar. Man kan upphöra med att begå både onda och goda handlingar. Om man t.ex. under inflytande av droger, alkohol eller psykisk ohälsa våldtar och mördar ett dussin kvinnor, sedan avtjänar ett straff och får ordning på missbruk och sitt psyke, för att sedan jobba heltid med att ta hand om hemlösa, är man då ond?

    Nyansera och se förändringar över tid, tack!

    • tanketornet mars 6, 2016 den 12:02 e m #

      Har jag i min text påstått att man inte kan vara kirurg och mördare på samma gång? Jag skrev:

      ”…om exempelvis en LAGLYDIG, trevlig, intelligent och skötsam kirurg vars ingrepp räddar livet på människor…”

      Du kanske inte förstår begreppet ”laglydig” och inbillar dig att en mördare är laglydig? Antigen fattar du inte – eller så har du inte läst allt jag skrev.

      Jag tror på – och vet, att en människa både kan ändra sig till det bättre och det sämre. Men ingenstans i min text har jag heller påstått motsatsen. Ändå anser jag att en mördare eller våldtäktsman är mindre värd än en hundskit.

      En människa som har sonat sitt brott, insett konsekvenserna och vill leva ett laglydigt och anständigt liv, ska naturligtvis få möjlighet till detta och då betraktas som mer värd än en hundskit.

      Ulf Möller//Tanketornet

Kommentera

