Öknamn

14 Sep

Många som kommeterar på facebook kallar Stefan Löfven för ”Röven”.

Har full förståelse för att man kan känna avsky mot denna person, men anser det är fel att kalla Gustav Fridolin för ”Frigolit”, Löfven för ”Röven”, Mona Sahlin för ”Mona muslim” osv.

Anser att man ska använda en persons riktiga namn och inte använda öknamn.

Däremot har jag inga problem med att i vissa fall benämna någon som ”en skithög”. Det är mitt ”ovårdade” sätt att i så fall visa min avsky.

Kanske jag som är lite ”känslig” eller ”petig”, men jag tycker inte det ser bra ut när man förvanskar en persons namn. Det är så mobbare brukar göra. Skriv hellre deras riktiga namn och vad du anser om dem.

Hitler eller Stalin brukar vi exempelvis oftast benämna vid deras rätta namn? Även Breivik och andra galningar, terrorister och massmördare.

Anser du att Löfven beter sig som ett rövhål, så skriv hellre det, men använd hans riktiga namn.

Vet inte vem eller vilka som började använda ”Röven”, ”Frigolit”, ”Mona muslim” osv, men typiskt är att liksom med mobbning i verkliga livet utanför internet, så hänger många på och härmar mobbarnas beteende.

Det ser enlligt mig, helt enkelt dumt ut när många som kommenterar använder samma öknamn. Opersonligt och fantasilöst.

Text: Ulf Möller

lofvens-pussellow

 

 

Kommentera

