Vad är ”icke troende” eller ”sekulär” muslim/kristen?

6 Apr

Haft en diskussion på facebook angående islam och muslimer. Inte ovanligt att det påstås att man kan vara ”sekulär muslim”, ”icke troende muslim” osv.

Jag har ingen förståelse för ett sådant resonemang. På samma sätt som jag inte kan förstå eller acceptera ett motsvarande resonemang då det gäller kristna. Tror du inte på Gud, är du varken kristen eller muslim. Detta är ren logik.

Antingen är man muslim eller så är man det inte. En muslim tror på Allah, har Muhammed som förebild och Koranen som rättesnöre. Det betyder inte att alla muslimer har exakt samma trosuppfattning eller utövar sin tro på exakt samma sätt – för det gör de inte.

Men att påstå att man kan vara kristen utan att tro på Gud, utan att ha Jesus som förebild och utan att ha Bibeln som rättesnöre, eller mena att man kan vara muslim utan att tro på Allah, utan att ha Muhammed som förebild och utan att ha Koranen som rättesnöre – är enligt mig, ofattbart korkat.

En kristen person liksom en muslim tror på Gud. Det är bland annat det som skiljer dem från icke-troende och ateister.

”Jag är kristen, men jag tror inte på Gud, har inte Jesus som förebild och anser inte Bibeln har någon som helst betydelse.”

”Jag är muslim, men jag tror inte Allah existerar, anser inte Muhammed är nån förebild och anser inte att Koranen är speciell.”

Fler än jag som hör hur korkat det låter?

Text: Ulf Möller

glasses-568408_960_720

Kommentera

