I Expressen: ”Jag behöver inte räddas av den vita mannen”

7 Apr

I Expressen: ”Jag behöver inte räddas av den vita mannen”:

”Vi muslimska kvinnor skriker inte efter att bli befriade. Låt oss bara leva våra liv. Vi vill inte höra dagligen hur synd det är om oss på grund av hur förtryckta vi, enligt er, är. Jag behöver definitivt inte hjälp att hitta min plats i det svenska samhället. Jag vill helt enkelt avstå från att vara slavinna för modeindustrin och det gör jag frivilligt trots att det verkar ju vara helt omöjligt att förstå. Och nej, jag behöver inte räddas av den vita mannen. Aldrig.”

Kära student! Just du behöver kanske inte räddas men det behöver det svenska samhället och många andra flickor och kvinnor som tvingas leva under de dogmer du förfäktar.

Vi kan nämligen inte acceptera ett Sverige där vi åsidosätter våra svenska lagar eller värdegrunder. Här ska faktiskt inte människor leva uppdelade i isolerade kulturella enklaver, där varje grupp följer sina egna regler och slår vakt om just den gruppens särart. Och framför allt inte om de står i opposition med vår demokratiska värdegrund och våra fri- och rättigheter.

Kära student. Jag vill påminna dig om att för hundra år sedan var det första gången som män och kvinnor tilläts bada tillsammans i Sverige. Det var i mångt och mycket första avstampen för kvinnans frigörelse och jämställdhet i vårt land.

Genom din inställning, kära student, vill du att Sverige ska föra utvecklingen tillbaka och detta enbart för att blidka din kultur där kvinnor exempelvis inte får bada tillsammans med män. En kultur som inte tillåter kvinnan vara jämställd mannen.

Detta faktum svider i mitt hjärta, inte minst därför att vi i årtionden kämpat med näbbar och klor för att kvinnan ska nå samma status som mannen i Sverige. Den kampen vill du att vi ska förkasta.

Så, kära student. Vi behöver räddas från dig. Våra progressiva och jämställda attityder i samhället är produkten av tidigare generationers kamp i blod, sorg och tårar. Den kommer jag och många med mig fortsätta stå upp för!

Dessutom! Du har ingen rätt att kräva att vårt samhälle ska anpassas efter dina religiösa och kulturella behov. Sverige är nämligen jämställt och sekulärt och ska så förbli. Punkt!

Text: Madeleine E Lilja Rönnquist

 

Screenshot 2017-04-07 at 10.49.39

”Jag behöver inte räddas av den vita mannen”

 

6 svar to “I Expressen: ”Jag behöver inte räddas av den vita mannen””

  1. larslindblog april 7, 2017 den 9:26 f m #

    Och jag tror att vi vita mår bäst av att få ha Europa för oss själva. Tack för titten , alla Afrikaner !!Hej då !!

  2. Anne-Marie G Wouda april 7, 2017 den 9:46 f m #

    Suveränt igen Madeleine E Lilja Rönnquist , Tack för alla dina inlägg och för att du fortsätter

  3. majornsblogg april 7, 2017 den 12:23 e m #

    Men gärna slav åt islam. Om du inte vill acceptera den svenska modellen antar jag att alla former av ek bidrag eller samhällsservice inte heller utnyttjas!

    • Mari april 8, 2017 den 4:01 f m #

      Vi lever i Svergie män de känns ej längre
      Snart blir de islamistisk ställe
      Såg på facebook alla araber
      Skriver ledsen och
      Jobbigt men enda dom vill
      Ta Sverige i sinna händer
      Och ha din islam här
      Försa allt
      Ta bort biblioteket kyrkor
      De som dom gillar är barn gifta sig
      Med barn

  4. Katarina Elsässer april 7, 2017 den 6:05 e m #

    Bra Madeleine bättre kan ingen annan svara!

  5. Anders Johansson april 8, 2017 den 12:06 e m #

    Enligt FN:s flyktingförordning skall en flykting assimilera sig med mottagarlandets lagar och kultur. Har man flytt från krig och död bör det väl vara ganska lätt att respektera lagarna i sitt nya hemland. Annars har man valt fel land att fly till. Inget land kan leva med olika lagar for olika grupper. Hon nämnde ju själv Somalia och det är ju ett perfekt exempel på att ett antal olika lagar har orsakat många konflikter mellan olika grupper. Det är märkligt att det är så svårt att lära av misstagen.

Kommentera

