Zlatan och den svenska avundsjukan

26 Apr

När det klagas på invandrare, nämns exempelvis att de inte vill arbeta, betala skatt och hålla sig inom lagens ramar.

Zlatan har lyckats bra i livet trots ett ganska taskigt utgångsläge. Uppväxt i Rosengård och jag har för mig jag har läst att hans far hade alkoholproblem.

Vad är då det egentliga problemet med Zlatan? Inget så vitt jag kan se. Men enligt vissa duger han inte trots att han är helt självförsörjande osv. Detta eftersom han inte är ”etnisk svensk”.

Till de ”etniska svenskar” som har problem med Zlatan vill jag säga: Jag är nästan totalt ointresserad av fotboll – anser inte våra skattepengar ska finansiera klubbar, arenor osv, men tycker inte man ska klanka på en kille med ”utländsk bakgrund”, född i Sverige, som har lyckats bra.

Se er själva i spegeln och begrunda istället varför ni är avundsjuka på honom – för det är vad det handlar om: Avundsjuka och att han inte är ”etnisk svensk”, men trots det har lyckats bra även om hans utgångsläge långt ifrån var det bästa.

Svensk avundsjuka och ”jantelag”. Lyckas du bra som invandrare, är självförsörjande och laglydig, så duger du enligt vissa inte ändå.

Faktum är att Zlatan internationellt räknas som vår största fotbollspelare. Det borde de som kallar sig ”Sverigevänner”, tänka på då de gnäller på honom. Han är en ”god reklam” för Sverige.

Ni som gnäller på Zlatan kanske vill presentera vad ni menar är ”problemet” med honom?

Tycker det är bättre ni riktar er kritik mot kändisar som Schyffert, Ernman, Gardell, Betnér och liknande. För de propagerar för muslimsk asylmassinvandring och hatar SD. Nåt sånt har jag inte kunnat se hos Zlatan. Han förespråkar inte islamisering och asylmassinvandring eller spyr dagligen ut sitt hat mot SD?

Text: Ulf Möller

Orrgård

zlatan-jpg

Ett svar to “Zlatan och den svenska avundsjukan”

  1. Anne-Marie G Wouda april 26, 2017 den 10:32 f m #

    Håller med dig Uffe även om jag inte gillar fotboll , men det du skriver om den svenska avundsjukan stämmer nog även om inte alla är det. Men jag känner till en som satt och hatade alla som vann på Bingo lotteriet hahahahaha ömkligt . Varför spela då ?

Kommentera

