Låser du din dörr?

20 Maj

– Ursäkta, men har du lås på din dörr?

– Ja visst har jag det …

– Och du bestämmer själv vem som kommer över tröskeln till ditt hem …

– Jepp.

– Och du gillar inte om utomstående bara kommer och tar för sig av sådant som inte tillhör dem?

– Nej det är klart …

– Men det finns ju folk därute som behöver dina tillhörigheter bättre än du själv, eller hur?

– Kanske det …

– Så varför tar du inte bort låset?

– Alltså, jag har ju inget emot att vara generös, men jag vill nog själv bestämma hur mycket, mot vem och så vidare. Man kan inte släppa in vem som helst hur som helst. Och det som är mitt är ju faktiskt mitt … och min familjs …

– Bra. Tänk efter på vad du sa nu och tänk sedan gränskontroller. Vi är kanske är mer överens än vad du tror.

(Du-vet-vem-du-är som inspirerade till dessa rader.)

Texten publicerad med tillstånd från Tomas Brandberg – inlägget är kopierat från hans faceboooksida (rubriken satt av Tanketornet). Tomas är inte på något sätt är knuten till bloggen Tanketornet.

nyckel_laas

Kommentera

