Riktiga livstidsstraff för mördare är det enda rimliga?

2 Jun

Min uppfattning är orubblig:

Alla mördare måste bli inlåsta under resten av sina liv.
Oavsett ålder.

Möjligtvis, kan jag tänka mig att de kan få möjlighet till benådning när de blivit gamla eller dödssjuka.
Exempelvis om de uppnått pensionsålder och är svaga eller svårt sjuka.

Så länge de kan röra på armar och ben, menar jag att de kommer utgöra en risk för allmänheten – och därför ska de inte få röra sig fritt i samhället.

Om de sitter i rullstol eller är sjuka och svaga, kan jag tänka mig att de kan friges med övervakning. Exempelvis fotboja.

Mord är ett av de allvarligaste brott som kan begås.
Straffsatserna måste vara i förhållande till detta.

Inte rimligt att unga mördare kan undslippa fängelse eller till och med slippa åtal om de är under 15 år?

Benämn mig vad du vill.
Jag tror inte på ”alla människors lika värde”.
Däremot på:
”alla människors rätt till värdigt bemötande” – OM de själva förhåller sig värdigt gentemot sina medmänniskor. Grovt kriminella, har ingen rätt att kräva att omgivningen bemöter dem värdigt.

För mig, väger laglydiga allmänhetens – exempelvis brottsoffers rätt, att slippa möta dessa monster, tyngre, än att dessa får röra sig fritt i samhället.

Vill du inte tillbringa resten av ditt liv i fängelse?
Undvik då att begå grova brott som mord.

Har man släckt en annan människas liv, anser jag inte man har rätt till ett eget.

Främsta anledningen till att jag är emot dödsstraff, är att det finns en mikroskopisk risk att en oskyldig blir dömd.

Om den dömde dödas, kommer den aldrig få möjlighet till upprättelse.

Därför: Livstids fängelse för mord. Inte den svenska låtsasvarianten.
Alltid.
Oavsett ålder, kön eller annat.

Skärmbildskälla: Lisa Holms mördare får livstid i Litauen

Text: Ulf Möller

Publicerad: 2024-06-02

Ett svar to “Riktiga livstidsstraff för mördare är det enda rimliga?”

  1. glider2010summer juni 2, 2024 den 1:38 e m #

    Svenska ”fängelser” är ett ofattbart skämt!Åke

    Yahoo Mail: Sök, organisera, segra

Lämna en kommentar