Kränker kameraövervakning på offentlig plats din integritet?

4 Jan

Jag irriterar mig på personer som gnäller när det diskuteras utökad kameraövervakning på offentliga platser.

De nämner ”kontroll”, ”integritetskränkning” etc, men jag ser sällan eller aldrig att de kan precisera vad som är det eventuella problemet för dem.

Jag menar, att det för mig som laglydig, inte är något problem med kameraövervakning.

Jag kan exempelvis tänka mig kameraövervakning vid sopsorteringen där jag bor, så man kanske kan identifiera de som slänger sopor direkt på marken istället för att sortera dem i rätt inkast.

Eller utökad kameraövervakning i kollektivtrafiken, så man exempelvis kan identifiera de som har sina skor på säten.

Befinner jag mig på offentlig plats, vet jag att det inte är mitt privata utrymme.

Jag håller mig inom lagens ramar och känner ingen oro för att bilder från där jag vistats på offentlig plats, kan användas mot mig i en brottsutredning.

De som känner oro, kanske tillhör de som inte håller sig inom lagens ramar?

Om de exempelvis onanerar eller blottar sig på offentlig plats, kan jag förstå deras oro – men i så fall är bra, om man kan filma deras olämpliga beteenden och lära dem att exempelvis onanera eller visa sig naken, är något man kan göra i sin bostad – och inte på offentlig plats?

Irriterad och trött på gnäll om ”integritetskränkande med kameraövervakning”.

Ingen tvingar dem att göra saker på offentlig plats, som de inte vågar visa för alla i kamera?

Det jag kan göra idag på en viss plats i staden där jag bor, måste jag kunna stå för – och det är inte direkt så, att det jag gör inför en viss kamera i staden där jag bor, kablas ut i teve till alla i Sverige, så de kan se mig i livesändning?

Det finns klart speciella regler för hur innehållet som spelas in med övervakningskameror får användas.

Som laglydig medborgare, känner jag ingen oro.

Kameraövervakning, kan i bästa fall öka tryggheten och leda till att fler kriminella identifieras.

Kameror är bra vittnen.
De ljuger inte.

Text: Ulf Möller
Publicerad 2024-01-04

Bild:
Stora torget kameraövervakas: ”Det är ett perfekt vittne” – VF

Lämna en kommentar