Tiggardiskussion på Lidl

19 Dec

Jag var på Lidl idag.
Framme vid kassan stod en äldre svensk dam som tilltalade kassören:

-Tiggarna som sitter här utanför…

-Vi har sagt till dem flera gånger, men de vägrar flytta på sig och de har lagen på sin sida.

-Det var inte det jag tänkte på, utan jag undrar varför ni inte kan låta dem sitta inne i affären nu när det är så kallt ute. Det finns ju plats till dem där man lämnar in pantflaskor. Kan ni inte låta dem komma in i värmen och sitta där istället?

-Det får du ta upp med min chef. Jag har inte befogenheter att fatta sådana beslut.

Jag blev lite irriterad på den äldre damen:

-Varför tar du inte hem tiggarna till dig istället, så de kan värma sig där? Du har antagligen en lägenhet och kan erbjuda dem lite värme och mat, istället för att försöka få andra att ställa upp?

Hon:
-Du förstår inte hur jag menar.

-Jo, jag tror att jag förstår ungefär hur du menar: Du menar att andra skall ta ansvar för tiggarna, istället för att du själv ställer upp. Varför försöker du påverka andra att ta hand om dem? De kanske inte är intresserade och vill ställa upp? Om du vill ställa upp, borde du väl istället ta dem hem till dig? Varför skall Lidl släppa in dem och låta dem tigga inne i affären?

Den äldre damen kom inte med några invändningar eller ytterligare argument.

Varför skall vissa personer försöka påverka andra – exempelvis anställda i matvarubutiker att ”ta sitt ansvar” för tiggarna, när de uppenbarligen inte själva är beredda att ”ta sin del” av ansvaret?

Text: Ulf Möller

jalla jalla

Ett svar to “Tiggardiskussion på Lidl”

  1. Anton december 19, 2014 den 4:28 e m #

    Ja, att det är synd om det finns det gott om exempel på, här är ett par sådana:

    http://www.exponerat.net/video-fattiga-tiggare-hos-forex/

    eller

    http://www.friatider.se/h-r-r-bevisen-tiggare-ger-bilar-f-r-hundratusentals-kronor

    Så här har de det visst hemma i Rumänien:

    http://www.exponerat.net/sju-videoklipp-om-zigenarnas-lyxiga-liv-i-rumanien-del-1-av-2/

Lämna en kommentar