Dödsstraff för massmördare, terrorister och krigsförbrytare?

11 Mar

Jag är ingen förespråkare av dödsstraff, men i vissa fall kan jag tänka mig göra ett undantag:

Jag har skrivit mycket om att jag vill att alla jihadresenärer skall bli av med sitt eventuella medborgarskap eller uppehållstillstånd och utvisas på livstid från Sverige. Har varit inne på att även de som är födda i landet och etniska svenskar som konverterat och ägnar sig åt terrorism blir utvisade och blir av med sitt medborgarskap.

Problemet är att det är svårt att få något land att ta emot dessa personer. Min tanke är naturligtvis, att om de är i exempelvis Syrien eller Irak för att mörda, våldta och lemlästa, så kan de stanna kvar i dessa länder under resten av sitt liv.

Detta handlar om synnerligen farliga och gravt mentalt störda personer. Svenska politiker talar om att erbjuda dem terapi, cochning och jobb.

Jag talar om att ”erbjuda” dem rejäla straff, upphävt medborgarskap, upphävt permanent uppehållstillstånd och livstidsutvisning.

Eftersom vi inte kan ha sådana här galningar på fri fot ute i samhället och eftersom det kostar stora summor och kräver stora resurser att hålla dem inlåsta i fängelse, så måste jag överväga att gå emot mina moraliska principer:

Kanske dödsstraff för terrorister som reser till Syrien, Irak, Somalia eller nåt annat land för att mörda, våldta och lemlästa, är en lösning på problemet?

Det ger jihadresenärerna två val: Antingen stannar de kvar i landet dit de rest för att delta i massmord – eller så får de vara beredda på att dömas till döden då de återvänder till Sverige.

Vi måste se över svensk ”mesig” lagstiftning och svensk flat inställning till denna problematik. Dessa personer utgör en stor fara för allmänheten i framtiden om vi inte sätter in åtgärder nu. Massmördare skall inte coachas, erbjudas terapi och jobb – utan straffas hårt för de terrorgärningar de begått.

Jag är normalt sett mot dödsstraff. Man talar om att staten och samhället inte skall vara hämndgirigt och begå mord, eftersom man i ett civiliserat samhälle bör upprätthålla en högre moral än den mördarna besitter.

Allt det där låter bra på papperet. Men vi befinner oss i en verklighet som vi måste ta hänsyn till. Det handlar om våra barns och barnbarns framtid, trygghet och existens.

Genom att välja dödsstraff för 300 jihadresenärer, menar jag att man sannolikt kan spara många oskyldigas liv och stora utgifter i framtiden.

Jag är emot att man inför dödsstraff för ”enskilda, vanliga grova brottslingar” som inte är organiserade, men för terrorister, krigsförbrytare och massmördare anser jag vi kanske bör se över lagstiftningen. En mördare, som har mördat en anhörig eller en person i en knarkuppgörelse eller i ett svartsjukedrama, kanske inte kan anses farlig för allmänheten på samma sätt som en person som ingår i ett terrornätverk?

Min lösning är inte oproblematisk och långt ifrån okontroversiell. Men i vissa extrema lägen, menar jag att vi måste ta till drastiska åtgärder för att försöka komma till rätta med och minska problemen och farorna.

Du har kanske en annan och bättre lösning? Du kanske anser att det bästa, är att erbjuda massmördare terapi, coachning och jobb, istället för att straffa dem?

Text: Ulf Möller  

struts

Ett svar to “Dödsstraff för massmördare, terrorister och krigsförbrytare?”

  1. Hemliga Arne mars 12, 2015 den 6:02 f m #

    Allt det du föreslår låter rimligt och straffen är inte orimliga med hänsyn till brotten. Jag stödjer din uppfattning. Tyvärr är det praktiskt omöjligt att genomföra då vi sedan EU inträdet saknar gränsbevakning. Det pågår en ständig massinv till Europa. Dels med båtar från Libyen dels genom Grekland. Det är Europas främsta uppgift att stoppa denna invasion eller ockupation. Fortsätter den i nuvarande takt finns om 50 år inget Europa kvar.

Lämna en kommentar